Føler du dig stresset, presset og har tårnhøje forventninger til dig selv og føler at omverdenen også har forventninger til dig? i en kortere periode kan det være godt med adreanalin i kroppen, som får os til at præstere. men længere tid i høj fart kan resultere i stress, som skal tages alvorligt.

 

Langt de fleste mennesker er i perioder af livet under et massivt pres. Det er ikke unaturligt. Det kan være, at lektier og arbejdsopgaver har hobet sig op, og at man er kommet til at påtage sig for mange opgaver, aftaler og pligter. 

Man kan sagtens klare at være presset i kortere perioder af gangen, men hvis man er presset over en lang periode kan det til sidst ende ud i stress, som kan være meget alvorligt. 

Det er vigtigt efter en stresset periode, at man tager den med ro efterfølgende – faktisk siger man, at man skal tage en rolig periode det dobbelte af den tid, man har været stresset, for at krop og sind kan komme sig helt.

Gear ned og gør noget godt og rart for dig selv efter en stressfyldt tid. 

Høje forventninger til sig selv – og forventninger fra omverdenen kan også være med til at man bliver stresset. Særligt hvis ens egne forventninger er sat alt for højt, og at man derfor ikke kan leve op til dem. Det kan give en følelse af utilstrækkelighed og at mislykkes. 

For nogle mærkes stress meget fysisk såsom hjertebanken, hovedpine, kvalme og mavesmerter. For andre kan tegnene være problemer med kortidshukommelsen, tristhed, angst og indelukkethed.  Alle disse tegn er kroppens måde at bede dig passe på dig selv og fortælle, at der er gang i for meget, og at den trænger til ro.

Stress kan for nogen være så farligt, at de ender med at have svært ved at passe arbejde, studie eller sociale aktiviteter. Ofte følger angst eller depression med i købet, hvis du er stresset over en lang periode. Hvis man oplever dette, er det vigtigt at opsøge hjælp til at få det bedre.

 

hvordan kan man afhjælpe stress?

  • Struktur – det kan være en stor hjælp at få en bedre struktur på sin hverdag, så opgaver, aftaler og pligter bliver sat i system.
     
  • Tankemæssigt – snak med dine omgivelser. Måske er dine forældres, lærernes, chefens, vennernes og venindernes forventninger slet ikke så høje, som du tror. En forventningsafklaring kan i mange tilfælde hjælpe ved at få et mere realistisk billede af, hvad du skal kunne og præstere
     
  • Socialt - Det er ligeledes vigtigt, at du får styr på dine prioriteringer. Der er ingen – udover dig selv – der forventer, at du skal være den bedste i sport, klassen, på arbejdet, den bedste kæreste, den bedste søster/bror, den bedste veninde og den bedst klædte. Vi kan ikke være den bedste til alt i livet og relationer altid og hele tiden. Derfor er det vigtigt, at du finder ud af, hvad der gør dig glad og bruger din fritid og energi på det.

Det kan være svært at tale med andre om sin stress, fordi man kan have en oplevelse af ikke at slå til, være utilstrækkelig, unormal og alene med følelsen – men det er man langtfra. Det kan også være, at man ikke har nogen i sin omgangskreds, som man har lyst til at betro sig til